تامين در معيار جهاني ؛ فلسفه اي نوين در توليد است كه با كمك ابزارها و الگوهاي نوين نه تنها توليد و تامين ؛ بلكه سطح سازمان را نيز ارتقا داده و در رده سازمانهاي مقبول در كلاس جهاني قرار ميدهد . آشنايي مديران با فلسفه توليدي نوين و عبور از پارادايم هاي منسوخ ميتواند به موفقيت صنايع كشور در عرصه جهاني منجرشود و رقابت جهاني براي كالاهاي ايراني را تسهيل كند . براي تبديل شدن به يك شركت WCM بايد تلاش كرد تا سازمان در كليه زمينه هاي برتري رقابتي ( كيفيت ؛ قيمت ؛ سرعت تحويل ؛ قابليت اطمينان تحويل ؛ انعطاف پذيري و نوآوري ) بهترين باشد . بنابراين سازمانها بايد به حداكثر رساندن عملكرد در اين زمينه ها را هدف قراردهند تا رقابت پذيري را حداكثر كنند .
ورود به بازارهاي جهاني،يكي از مسائل مهم كشور است كه ذهن مديران صنايع گوناگون را به خود مشغول نموده است.با ظهور سازمانهاي بين المللي و ايجاد تفاهم نامه هاي منطقه اي،تجارت در عرصه جهاني گسترش بيشتري يافته است و كالاهاي ساخت كشورها،مرزهاي سياسي و ملي را طي كرده و به دست مصرف كنندگاني مي رسد كه ممكن است از نظر فرهنگي و نژادي،هيچ قرابتي با توليدكنندگان آن كالاها نداشته باشند.تامين در معيار جهاني ؛ فلسفه اي نوين در توليد است كه با كمك ابزارها و الگوهاي نوين نه تنها توليد و تامين،بلكه سطح سازمان را نيز ارتقا داده و در رده سازمانهاي مقبول در كلاس جهاني قرار ميدهد.آشنايي مديران با فلسفه توليدي نوين و عبور از پارادايم هاي منسوخ ميتواند به موفقيت صنايع كشور در عرصه جهاني منجرشود و رقابت جهاني براي كالاهاي ايراني را تسهيل كند.براي تبديل شدن به يك شركت WCM بايد تلاش كرد تا سازمان در كليه زمينه هاي برتري رقابتي(كيفيت،قيمت،سرعت تحويل،قابليت اطمينان تحويل،انعطاف پذيري و نوآوري)بهترين باشد. بنابراين سازمانها بايد به حداكثر رساندن عملكرد در اين زمينه ها را هدف قراردهند تا رقابت پذيري را حداكثر كنند.در اين مقاله سعي شده تا با تمركز بر مديريت زنجيره تامين،عوامل موثر بر دستيابي سازمانها به كلاس جهاني را بررسي،شناسائي و الويت بندي گردد.با مطالعه منابع اطلاعاتي گوناگون در حوزه كلاس جهاني (كتب،مقالات،پايان نامه هاو ...)مولفه هاي متعددي در اين حوزه شناسائي گرديد كه پس از انطباق اين مولفه ها بر اساس نظر مديران عالي و خبرگان مديريت زنجيره تامين،اين عوامل در قالب 14 مولفه و 49 شاخص متناظر به آن دسته بندي گرديد.اين عوامل عبارتند از :
بنيان هاي كسب و كار،ايجاد و تسري اهداف مشترك،تكنولوژي،كاركنان،مديران و رهبران،انعطاف پذيري،ارزيابي عملكرد سازمان،مديريت هزينه،فعاليت بر مبناي نيازها و انتظارات مشتريان جهاني،ارتقاء مستمر كيفيت،تحقيق،توسعه و نو آوري،تامين كنندگان مناسب و اثر بخش(مديريت يكپارچه زنجيره تامين)،ايجاد و توسعه فرصتهاي اتحاد و همكاري،مسئوليت اجتماعي
اين مولفه ها پس از دسته بندي و تعريف شاخص هاي متناظر آنها در در قالب 4 گام مسير دستيابي به كلاس جهاني تعريف گرديدند.سپس از طريق پرسشنامه و مصاحبه همزمان،در فاز اول جايگاه فعلي شركت ساپكو(به عنوان شركت مورد مطالعه در حوزه مديريت زنجيره تامين)ودر فاز دوم اهميت(وزن)اين 14 مولفه طي يك مقايسه زوجي توسط توسط پاسخ دهندگان مشخص گرديد تا بر اساس مدل AHP بتوان اين 14 مولفه را الويت بندي نمود كه پس از انجام محاسبات لازم،اين 14 مولفه الويت بندي گرديدند به نحويكه الويت اول مديران و رهبران و الويت دوم بنيان هاي كسب و كار تعيين گرديد.
در گام بعدي با توجه به الويت هاي حاصل شده و براساس گامهاي مشخص شده در مسير دستيابي سازمان ساپكو به كلاس جهاني،راهكارهائي براي هر يك از مولفه ها ارائه گرديد.
نمونه راهكارهاي پيشنهادي در مولفه مديران و رهبران: